Verkeersovertredingen: wat verandert er op 1 juli?

Geschreven door Sven Heyndrickx - Charlotte Van den Branden de Reeth, Presscenter, www.presscenter.org
Foto: Matt Davis

Nadat eerder al verschillende verkeersregels veranderden om de actieve weggebruikers beter te beschermen in het verkeer, werden op 31 mei ook verschillende aanpassingen met betrekking tot de verkeersovertredingen gepubliceerd. Die zullen op 1 juli in werking treden.

Volg het on demand seminarie Wijzigingen m.b.t. strafrechtelijke vervolging in fiscale zaken met Francis DESTERBECK

Meer overtredingen kunnen met automatische apparaten vastgesteld worden

De lijst van overtredingen die met behulp van automatische apparaten – zonder de fysieke aanwezigheid van een agent dus – vastgesteld kunnen worden, wordt aangepast en uitgebreid. Het gaat om de volgende overtredingen:

  • tegen de rijrichting in rijden;
  • een kruispunt blokkeren en zo de verkeerscirculatie hinderen – ook al mocht u zich op het kruispunt begeven. De bestuurders die zich op een kruispunt begeven wetende dat ze er zullen moeten stoppen, zullen dus makkelijker bestraft kunnen worden;
  • het niet volgen van de richting die door een verkeersbord of door pijlen ter hoogte van een kruispunt wordt aangegeven of het volgen van een richting die verboden is.

Daarnaast zijn alle overtredingen die betrekking hebben op het inhalen en inhaalverboden toegevoegd aan de lijst met overtredingen die door een automatisch apparaat kunnen worden vastgesteld.

Ander interessant artikel: Wegcode: aanpassingen ten voordele van fietsers, gemotoriseerde voortbewegingstoestellen en voetgangers

Strengere straffen voor verkeersovertredingen

De gradatie van sommige verkeersovertredingen is ook verhoogd. Het inhaalverbod bij neerslag voor voertuigen en slepen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7,5 ton wordt nu een overtreding van de tweede graad. Dat betekent een onmiddellijke inning van 116 euro in plaats van 58 euro zoals tot nu toe het geval was.

Hetzelfde geldt voor autobussen, autocars en andere voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton die op de meest linkse rijstrook van een autosnelweg rijden  (behalve wanneer dit door een verkeersbord verplicht wordt).

Wie niet onmiddellijk terug zo rechts mogelijk gaat rijden na een inhaalmanoeuvre, in het bijzonder op een autosnelweg, begaat vanaf nu een tweedegraadsovertreding die bestraft wordt met een onmiddellijke inning van 116 euro. Deze maatregel richt zich vooral op bestuurders die zonder reden het middenvak blijven gebruiken.

Rijden op de pechstrook wordt een overtreding van de derde graad. Wie dit onterecht doet, riskeert 174 euro te moeten betalen.