Mag ik een kortingsbon toekennen voor de inschrijving op mijn nieuwsbrief?

Geschreven door Mr. Anouk FOCQUET, Contrast law, www.contrast-law.be
Foto:   Dominic Smith

Wat u moet weten.

Het gebruik van persoonsgegevens moet steeds gebaseerd zijn op één van de rechtsgronden bepaald in de GDPR. Wanneer u personen de mogelijkheid geeft om zich via uw website in te schrijven op uw nieuwsbrief, is de verwerking van hun contactgegevens gebaseerd op toestemming.

De voorwaarden voor een geldige toestemming onder de GDPR zijn vrij strikt. Zo moet de toestemming “vrij gegeven” zijn. Volgens richtsnoeren van de autoriteiten betekent dit in essentie dat personen een echte keuze moeten hebben om hun toestemming al dan niet te verlenen en de mogelijkheid moeten hebben om hun toestemming terug in te trekken zonder nadeel.

Op basis van deze richtsnoeren, lijkt er vandaag toch enige manoeuvreerruimte te bestaan voor ondernemingen om een kortingsbon toe te kennen voor de inschrijving op hun nieuwsbrief.

Volg op 3 oktober 2019 van 12 uur tot 14 uur het online seminar Privacy op de werkvloer met Isabel PLETS

Wat u moet doen.

U moet een echte keuze geven aan personen om zich al dan niet in te schrijven op uw nieuwsbrief. Daarom is het aanbevolen om:

  • de korting beperkt te houden; en

  • het ontvangen van een kortingsbon als een loutere incentive voor te stellen voor het inschrijven op uw nieuwsbrief en niet de inschrijving op uw nieuwsbrief voor te stellen als een voorwaarde om een kortingsbon te ontvangen;

►Lees ook GDPR – Beveiliging van persoonsgegevens en meldplicht van “gegevenslekken”

U moet personen de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven zonder nadeel. Daarom is het aanbevolen om:

  • personen die zich hebben ingeschreven op uw nieuwsbrief onmiddellijk een bevestigingsmail te sturen die hen de mogelijkheid geeft om zich terug uit te schrijven; en

  • ervoor te zorgen dat een onmiddellijke uitschrijving niet betekent dat de persoon de kortingsbon niet ontvangt of niet langer kan gebruiken.