Goed nieuws voor dieselhybrides

Geschreven door , De Broeck Van Laere & Partners, www.dvp-law.com
Foto: Opposition 24  
Hybride auto’s met een dieselmotor worden fiscaal niet gelijk gesteld met gewone dieselmodellen. Daardoor valt het aftrekpercentage algauw enkele percenten hoger uit.
 
Vanaf dit jaar wordt het aftrekpercentage voor autokosten anders berekend
(zie ons artikel “Autofiscaliteit: wat is er nieuw op 1 januari?”). De formule is nu: 120 % – (0,5 % × coëfficiënt volgens brandstof × CO2-uitstoot).
De coëfficiënt is 1 voor auto’s met dieselmotor en 0,95 voor andere.
Volg op 15 januari 2021 van 12:30 uur tot 13:30 uur het online seminar Up-to-date - Fiscaliteit, boekhouding en vennootschap (JAN 2021) met Roel VAN HEMELEN

Hybride auto’s hebben meestal, naast hun elektrische motor, een benzinemotor. Het is dus duidelijk dat zij in de categorie “andere” vallen en dat de coëfficiënt 0,95 gebruikt mag worden. Maar tegenwoordig zijn er ook enkele hybride modellen met een dieselmotor (o.m. van Mercedes en Volvo). Op het eerste gezicht geldt voor hen dus de coëfficiënt 1.

►Lees ook: Meer tijd om btw te recupereren voor niet-EU onderneming?

Coëfficiënt voor “andere” i.p.v. voor diesel
 
Maar de minister van Financiën heeft nu, in antwoord op een parlementaire vraag, gezegd dat toch de coëfficiënt 0,95 gebruikt mag worden. De redenering is dat de betreffende modellen, naast hun dieselmotor, ook nog een “andere” motor hebben (een elektrische motor). En op basis daarvan vallen zij in de categorie “andere”.
 

Bij een CO2-uitstoot van bijvoorbeeld 100 g/km wil dat zeggen dat het aftrekpercentage 72,5% bedraagt in plaats van 70%. En bij een uitstoot van 140g/km kan men toch 53,5% van de autokosten aftrekken in plaats van 50%.