Btw-bouwaangifte vervangen door lijst met gegevens

Geschreven door , VGD, www.be.vgd.eu
Foto: Anja Leidel  

Wanneer je bouwt of verbouwt diende je als bouwheer binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen een btw-bouwaangifte indienen.

 Vanaf 30 juni 2019 werd de traditionele btw-bouwaangifte die een bouwheer moest indienen vervangen door de verplichting om een eenvoudige lijst van gegevens in te dienen met betrekking tot een pas opgericht gebouw zonder dat daarbij verplicht bijlagen meegestuurd moeten worden. Deze bijlagen moeten wel gedurende 5 jaar bewaard worden vanaf de betekening van het KI.

 Enkel indien de eigenaar van een pas opgericht gebouw een verzoek om inlichtingen heeft ontvangen van de btw-administratie moeten de volgende specifieke inlichtingen binnen de drie maanden worden meegedeeld:

  • Het adres en het type gebouw evenals de referentie en de datum van de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd door de bevoegde overheid;
  • De aard van de met betrekking tot het gebouw uitgevoerde werken en het op die handelingen toegepaste btw-tarief;
  • De relevante architectonische kenmerken van het gebouw;
  • De relevante bouwtechnieken die werden toegepast;
  • De kostprijs exclusief btw van de bouwwerken;
  • De door de eigenaar zelf uitgevoerde werken;
  • De informatie betreffende de mogelijke bestemming van het gebouw;
  • De ontbrekende contactgegevens van de contactpersoon en de handtekening van de eigenaar.
Volg op 5 september 2019 van 12 uur tot 14 uur het online seminar Actuele (fiscale) maatregelen ter activering van het spaargeld met Pieter DEBBAUT

Deze inlichtingen zullen meegedeeld moeten worden via een elektronische webtoepassing op de website van de FOD Financiën. In twee gevallen is de eigenaar vrijgesteld om deze inlichtingen elektronisch mee te delen:

1.     De eigenaar of zijn gemachtigde beschikken niet over de nodige informaticamiddelen;
2.     In afwachting van de ingebruikname van de webtoepassing. De webtoepassing is namelijk nog niet beschikbaar op moment.

Lees ook: Nieuw bouwformulier is er

In deze twee gevallen zal de btw-administratie een (papieren) formulier ter beschikking stellen. De verplichting om inlichtingen te verstrekken met betrekking tot een pas opgericht gebouw is in principe van toepassing op elke eigenaar maar concretiseert zich dus enkel in hoofde van de eigenaar die effectief een verzoek om inlichtingen heeft ontvangen van de btw-administratie.