Brusselse vergunningsaanvraag in een nieuw (brandweer)jasje

Geschreven door Mr. Wouter Neven, Lydian, www.lydian.be
Foto: Andrew Magill  

De Brusselse regelgeving inzake stedenbouw, waaronder het Brussels Wetboek Ruimtelijke Ordening, bepaalt dat aanvragen voor (i) stedenbouwkundige attesten en vergunningen, milieuattesten en -vergunningen en (ii) verkavelingsvergunningen voorafgegaan moeten worden door een advies van de Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp (DBDMH);

Deze vereiste wordt hervormd door het besluit van 4 april 2019 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het formulier bij te voegen aan de hiervoor vermelde vergunningsaanvragen (het Besluit);

Volg het on demand seminarie Up-to-date Vastgoedrecht 2019-1 met

De hervorming houdt in dat de vergunningsaanvrager vanaf 1 september 2019 het advies van de DBDMH niet langer zelf moet aanvragen. De vergunningsaanvrager dient bij de vergunningsaanvraag wel een beschrijvende fiche te voegen (die later nog door de Brusselse regering zal worden gepubliceerd). Dergelijke fiche moet de maatregelen bevatten die de vergunningsaanvrager zal nemen in het kader van brandpreventie;

Lees ook: Modernisering raadplegings- en meldingsprocedure voor graafwerken rond gasleidingen

De gemeente zal vanaf 1 september 2019 zelf het voorafgaand advies van de DBDMH kunnen vragen. Deze aanvraag geschiedt via een formulier, dat gevoegd is bij het Besluit.